מאמרים

טיפול פיזיותרפי כהכנה לקראת ניתוח אורטופדי

טיפול פיזיותרפי כהכנה לקראת ניתוח אורטופדי

טיפול פיזיותרפי כהכנה לקראת ניתוח אורטופדי הוכח כמשפר את התפקוד לאחר ביצוע הניתוח.

הכנת אדם לאירוע מעיק צפוי, יכולה להועיל לחולים העוברים ניתוחים אורטופדיים המצריכים לאחריהם תקופת שיקום פיזיותרפי ותרגול.

במחקר שהתפרסם בכתב העת  The American Journal of Sport Medicine, בדקו חוקרים את התועלת מהכנה זו לחולים העוברים שחזור של הרצועה הצולבת הקדמית .

20 מועמדים לשחזור רצועה צולבת קדמית, הוגרלו לעבור הכנה מבוססת תרגול הן בחדר כושר והן בבית. התרגול והטיפול הפיזיותראפי התבצעו במשך ששה שבועות. לניסוי הוגדרה גם קבוצת ביקורת אשר לא קיבלה כל הכנה וטיפול פיזיותרפי קודם לניתוח.

לאחר ששה שבועות, נצפה שיפור מובהק  בכח שריר ה-4 ראשי. בבדיקת MRI נצפה שיפור בשטח החתך של השריר בהשוואה להתחלה וכן נצפה שיפור במבחן דילוג על רגל אחת.

בדיקות מעבדה אף הראו שיפור בביטוי הגן המעודד היפרטרופיה של השריר וירידה בגן המעודד אטרופיה ( ניוון) של השריר.

מה קרה לאחר הניתוח האורטופדי ?

 12 שבועות לאחר הניתוח האורטופדי  לא ניצפתה אטרופיה ( דלדול ) משמעותי בשריר 4 ראשי  ונצפה שינוי מובהק באיזופורם של שרשרת המיוזין.

המסקנה ברורה ומעידה על העובדה שהכנה מוקדמת לקראת ניתוח אורטופדי היא הכרחית ויש לה משמעות בשיפור וקידום החלמתו של המטופל. במקרה של ניתוח ברך הכנה שכזו משפרת את תפקוד הברך המנותחת ולכן יש לשקול התערבות מוקדמת קדם ניתוחית כהכנה לניתוחי ברכיים כגון החלפת ברך מלאה.
יעילות זו של טיפול פיזיותרפי כהכנה לקראת ניתוח אורטופדי ניתנת להעתקה גם כהכנה לניתוחים אחרים כגון: לניתוחי כתף, לניתוחי קרסול וכמובן לניתוחי גב.

מאת: דני ליבנה, פיזיותרפיסט מוסמך

פורסם בקטגוריה: מאמרים

הגב: (0) →